Kişinin yaneşeliığı maşer ortamında değeri olan , kabiliyet, davranış ve öbür davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tübaşöğretmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belirli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki yaşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğmedarımaişetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanılamamı gestaltlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin fakatçlarına reva ) bileğmedarımaişetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakarak;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde bileğmedarımaişettirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğmedarımaişetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç esas öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek fakatçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamlık kültürler karınin nüshadır. Fakatçların içinde ne olduğu ve öğrenme karınin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak bileğmedarımaişetebilir, ancak sürecin doğbirliı bileğmedarımaişetmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birçok filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna üstüne farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen standart tanılamamı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğmedarımaişetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın ortamında eğitime üstüne bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğmedarımaişetikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Yetişek, âdemoğlu karınin dirim boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere reva olabileceği üzere istenmedik yönde bile gelişebilir. Yetişek sürecinin medarımaişetletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere gelişigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim bilimi merkezleri üzere mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim bilimi ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi olgunlaşmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda ya da kurumlarda belirli bir tasavvur ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise bizatihi gelişen ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir düzen olarak ele allıkındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç esas ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kaynak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Süreç; mektep ortamında meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, mezuniyet, test özetları üzere matlup davranış bileğmedarımaişetiklikleridir.